Dossierwerk

Door de groep wordt geschreven aan speciale Amnesty dossiers naar de Verenigde Staten.
Er wordt door onze groep gewerkt aan 2 dossiers.
Binnen een dossier wordt er voor een persoon speciaal gewerkt door aandacht te vragen voor zijn/haar situatie. Een situatie die door Amnesty  zeer bedreigend wordt genoemd en waarvoor door brieven te schrijven aan overheden, verzoeken worden gedaan om naar die bedreigende situatie te kijken en daar verandering in aan te brengen.
Dit gebeurt altijd op basis van de Universele Rechten van de Mens.

Het eerste dossier waar wij aan werken is voor Leonard Peltier.

Een van oorsprong Indiaanse Amerikaan, die al meer dan 40 jaar gevangen zit vanwege een niet bewezen moord. Er is sprake van valse getuigenissen die later herroepen zijn,  in zijn zaak. Hij zit heel ver van familie verwijderd gevangen en zijn gezondheid is slecht.
Wij vragen in eerste instantie aan de desbetreffende overheden om hem over te plaatsen zodat zijn familie hem kan bezoeken en om adequate medische verzorging.
Ook blijven we vragen om vrijlating van Leonard Peltier op humanitaire gronden.

Het tweede dossier is voor Ammar al Baluchi.

Een gevangene van de Verenigde Staten in Guantánamo Bay waar hij sinds 2006 gevangen zit. Hij wordt gelinkt aan de aanslagen in New York doordat hij geld overgemaakt zou hebben naar iemand die later bij de aanslagen betrokken was.
De Verenigde Staten hebben geheime detentiecentra in verschillende landen in de wereld waar gevangenen vastgehouden worden zonder enige communicatie met een advocaat en waar zij zwaar gemarteld worden. Deze mensen verdwijnen gewoon.  Ammar al Baluchi heeft gedurende 3,5 jaar in zo’n geheim detentiecentrum gezeten.
Het is de bedoeling dat hij, samen met 4 anderen, berecht gaat worden voor een militaire rechtbank, terwijl hij voor een civiele rechtbank thuishoort en waar de doodstraf tegen hem geëist gaat worden.
Amnesty is tegen de doodstraf in alle gevallen.
Wij vragen aan de militair aanklager de doodstraf eis te laten vallen. Ook vragen wij om adequate geestelijke en fysieke medische zorg na de vreselijke martelingen die hij gehad heeft.

Actie banner