Acties

8 maart, Internationale Vrouwendag

In Geldrop hebben we 2 acties gericht op vrouwen

1. Onze maandelijkse schrijfactie:

• Stop het onderdrukken van vrouwelijke demonstranten

Op 9 november 2020 ging Quetzaly Rojas, een jonge mensenrechtenverdedigster, die opkomt voor vrouwenrechten in Mexico, in Cancún de straat op om gerechtigheid te eisen voor de moord op een vrouw in haar gemeenschap. De politie onderdrukte het protest met geweld en schoot daarbij scherpe munitie in de lucht om de demonstrerende menigte verdrijven. Quetzaly Rojas werd gearresteerd en het Stadhuis binnengesleept, in de buurt waarvan de demonstratie werd gehouden. Daar werd ze geslagen en geschopt en door een politieagent aangerand.

Wat Quetzaly Rojas meemaakte, is niet uniek. Dat politiemensen demonstraties van vrouwen met geweld onderdrukken, komt regelmatig voor in Mexico, een land waar geweld tegen vrouwen wel normaal lijkt.

Amnesty International heeft heel wat gevallen gedocumenteerd waarin de politie willekeurig vrouwelijke demonstranten vasthoudt, hen slaat en seksueel geweld tegen hen gebruikt als straf voor het deelnemen aan demonstraties.

U schrijft naar de Mexicaanse autoriteiten en roept hen op de nodige maatregelen te nemen om te waarborgen dat vrouwen hun rechten vreedzaam kunnen uitoefenen.

2. De Ja-muur, een online petitie via www.amnesty.nl/zegja

•  Zeg JA, voor een betere wet tegen verkrachting!

Slachtoffers van verkrachting worden in Nederland onvoldoende beschermd. Zeventig procent ‘bevriest’ van angst en kan zich daardoor niet verzetten. Volgens de wet ben je dan niet verkracht, omdat bewijs van dwang ontbreekt. Dat moet veranderen. De wet moet gebaseerd zijn op het gebrek aan instemming, niet op de aanwezigheid van dwang.

Een nieuw veelbelovend wetsvoorstel moet daar eindelijk verandering in brengen, maar dit is nog steeds niet naar de Tweede Kamer gestuurd en de minister gaf eerder aan deze wet pas in 2024 (!) te willen gaan implementeren. Zo lang kunnen we niet wachten!

Roep de politiek op zo snel mogelijk een wet aan te nemen die alle seks zonder instemming noemt wat het is: verkrachting.

Deze actie loopt ook nog steeds.

Help ons Guantánamo Bay te sluiten en zorg ervoor dat alle vrijgelaten gedetineerden worden overgebracht
naar landen die hun mensenrechten respecteren.
Zeg tegen president Biden: de detentiefaciliteit in Guantánamo Bay moet voor eens en voor altijd
worden gesloten!

Voor meer informatie over Guantánamo Bay klik hier

Teken de actie klik hier.

Wilt u aan meer acties meedoen klik dan hier.

Actie banner